Poniżej zamieszczam link do strony stworzonej na podstawie relacji doświadczenia z tekstem dokonanego przed osobę z dysleksją. Badania donoszą o zjawisku przemieszczania się liter w niektórych typach dysleksji, lecz trudno sobie to uzmysłowić. Poniższa strona pomaga to zrozumieć.   https://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea

czytaj dalej →

Poniżej zamieszczam komentarz młodej studentki z dysleksją, która zamieściła go pod filmem „Ja i moja dysleksja” „Pięknie ujęte, każdy powiedział co dokładnie myśli. Sama miałam problemy, takie same jak te dzieciaki. Dla mnie najgorsze było pospieszanie, wyliczanie jeszcze 5 minut…. I nie zrozumienie pomimo tego, że to nie była moja wina, że tak myśle. Teraz […]

czytaj dalej →

Nauczanie wielozmysłowe polega na zaangażowaniu wielu zmysłów w proces przyswajania wiedzy. Zapamiętanie zapisu graficznego słowa, odpowiednie ustawienie artykulatorów przy jego wypowiadaniu, lub też skupienie się na dźwiękach wypowiadanego przez nauczyciela słowa to pobieranie informacji różnych modalności za pomocą różnych kanałów zmysłowych (Bogdanowicz 1997). Podstawą wielozmysłowego programu nauczania języka angielskiego jest zwrócenie uwagi na wielowymiarowy charakter […]

czytaj dalej →

Dyslektyk to osoba, która doznaje trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania mimo braku oczywistych ku temu powodów, tzn.: jego inteligencja mieści się normie lub jest ponadprzeciętna (85>IQ) jego narządy zmysłów, czyli wzrok i słuch, są sprawne nie występują zaniedbania środowiskowe lub dydaktyczne Powodem trudności w nauce czytania, pisania oraz języków obcych są zaburzenia przetwarzania […]

czytaj dalej →

Dysleksja rozwojowa oznacza specyficzne trudności w nauce czytania i/lub pisania. Trudności te są uwarunkowane konstytucjonalnie i występują mimo stosowania odpowiednich metod nauczania, u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym, bez deficytów sensorycznych (wad wzroku i słuchu) i wychowywanych w sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Dysleksja nie zaburza zdolności rozumowania, rozwiązywania problemów, tworzenia pojęć i krytycznego myślenia. (Jędrzejowska, Jurek […]

czytaj dalej →

Czynniki mogące doprowadzić do uszkodzeń mózgu, a w konsekwencji do pojawienia się objawów mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym dysleksji: ekspozycja matki na substancje toksyczne (narkotyki, alkohol, nikotyna, sztuczne barwniki, konserwanty) ekspozycja matki na stres ciągły, ale i ostry choroby prenatalne matki, na przykład choroby tarczycy zakażenia matczyno-płodowe (różyczka, toksoplazmoza, cytomegalia) wcześniactwo komplikacje okołoporodowe (zaburzenia […]

czytaj dalej →

Niedawno zadałam na Facebooku pytanie: „Ile czasu uczeń gimnazjum z głęboką dysleksją i afazją poświęca na przygotowanie się do sprawdzianu z angielskiego z jednego rozdziału, żeby go zaliczyć?” Poniżej legenda ułatwiająca zrozumienie pytania. Zaliczyć = otrzymać ocenę pozytywną =  dostać ze sprawdzianu 2. Sprawdzian = sprawdzian z rozdziału z podręcznika = gotowy sprawdzian dołączony w […]

czytaj dalej →

Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym słabo lub w ogóle nie raczkują później zaczynają mówić, budować zdania złożone późno zaczynają chodzić, biegać mają trudności z utrzymaniem równowagi czasem stwierdza się obniżony tonus mięśniowy mało zręczne manualnie (mycie rąk, jedzenie łyżeczką)   Wiek przedszkolny (3-5 lat) mała sprawność ruchowa w zakresie […]

czytaj dalej →